Antifeminist, hjälpsam medmänniska eller gentleman?

Trött som jag var på att sitta stilla som jag gjort de senaste dagarna tog jag med hunden ut och började skotta snö. Hunden fick gå lös medan jag skottade denna förbaskade snö. Efter ett tag kom en söt liten flicka som bor någon stans i närheten förbi, hon stannade och pratade lite och hälsade på Donna (hunden alltså). Hon gillade att klappa Donna eftersom hon inte själv hade någon hund eftersom hennes mamma var allergisk, men hon gillade pälsdjur. Själv hade hon bara några fiskar. Det påminner om mig själv när jag var liten, fast då var det ju jag själv som var allergisk och inte mamma...och fiskarna var inte speciellt roliga, det håller jag med den lilla flickan om.

Flickan hade varit och delat ut kalaskort runt om i kvarteret, hon fyller åtta år snart. och blev tvungen att skynda hem så att hon inte blev sen till middagen. Hon pratade lite mer, sade att hon såg fram emot sitt kalas för då skulle det komma en hund, sedan klappade hon Donna en sista gång och gick hemåt.

Ännu lite senare kom en kille ungefär i samma ålder som mig förbi. Han hade varit på promenad med sin hund Ozzy (som för övrigt känner Donna). Såklart så kunde ju inte Ozzy och Donna hålla sig ifrån varandra och eftersom båda var lösa så struntade de i vad vi sade och sprang fram till varandra. Det resulterade i att killen (som jag fortfarande inte vet vad han heter då jag bara har träffat honom när våra små svarta och olydiga hundar springer fram till varandra) också kom fram. Han frågade om han skulle skotta undan snön åt mig, jag sade att det var lugnt. Han småskrattade fram ett ok och tog Ozzy och gick. Och nu får ni inte missförstå mig, inte skratta som i skratta åt mig utan bara artigt, glatt och trevligt.

Efter det började jag genast tänka. Är det så att han och många andra killar idag är någon form av antifeminister som tror eller tycker att tjejer inte kan göra jobb som kräver muskelarbete? Eller är det bara så att han är en snäll granne och medmänniska som erbjöd sig att hjälpa till? Eller kan det till och med vara så att de forntida gentlemännen faktiskt finns kvar även moderna tider? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Är det sedan fel av oss tjejer att kalla folk för antifeminister bara för att de vill hjälpa till? Det är ju faktiskt så att killar är starkare än tjejer och de klarar då av mer.  Vad kallas det om en starkare tjej skulle komma fram och fråga samma sak? Kränkande? Skulle inte tro det. Så Antifeminist var det nog inte då.. Men hjälpsam medmänniska eller gentleman då? Inte mycket skillnad på det egentligen kanske... Fast är man en gentleman skulle man ju inte gå fram till en kille och erbjuda hjälp, då är man ju automatiskt antifeminist. Är man en hjälpsam medmänniska kan man gå fram till vem som helst och erbjuda ett handtag, men skulle en kille gå fram till en annan kille fullt lika kapabel att skotta och erbjuda hjälp eller strunta i det?

Kanske är han och många andra killar helt enkelt lite av alla tre. Och kanske är vi tjejer lite antifeminister vi också, det är ju skönt när killarna tar hand om slitgörat egentligen, även om vi inte vill erkänna det.

0 kommentarer: